Näytetään tekstit, joissa on tunniste hyötykasvit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste hyötykasvit. Näytä kaikki tekstit

lauantai 22. huhtikuuta 2017

Purjot rullalle

On taas aika askarrella :)

Ohessa ohje johon voi taas käyttää sanomalehteä. Testasin tätä viime vuonna ja totesin toimivaksi. Parasta tässä on helppous istutettaessa purjot aikanaan pihalle. Rulla rullautuu vaivatta auki ja taimet on kuin tarjottimella valmiina.
Nyt on siis vuorossa purjojen koulinta. Purjot kannattaa koulia laskevan kuun aikana, joka on paras ajankohta kasveille jotka muodostavat syötävän osan joko maan alle tai maan rajaan.


Ota 3 aukeamaa sanomalehteä. Taita ne puoliksi ja laita peräkkäin hieman sisäkkäin. Voit halutessasi laittaa myös 2 aukeamaa päällekkäin jolloin rullasta tulee vahvempi.

Taita taitoksen puolelta lehdet puoleen väliin.

Kostuta hieman sanomalehteä ja laita multaa taitetun osan kohdalle jossa on useampi kerros lehteä.

Jätä toiseen päähän kaistale johon et laita multaa. Multa tuppaa työntymään hieman edeltä rullaksen yhteydessä. Kostuta multakerros hyvin suihkepullolla.

Seuraavaksi otamme käsittelyyn taimet. Itse kylvin purjot hajakylvönä sanomalehtiruukkuihin jotka on helppo kosteana repiä auki.

Kuvassa on 2 purjon alkua ennen ja jälkeen typistyksen. Pituudesta voi napsaista kynnellä 1/3 pois ja juuresta 1/4 pituudesta. Juuri haaroittuu paremmin ja kasvi saa vahvan juuriston. Kasvuston pituuden typistys vaikuttaa myös juuriston vahvistumiseen.

Asettele typistetyt purjot 4,5-5 cm välein mullan päälle. Muista huomioida, että kasvupiste ei saa jäädä mullan alle! Kasvupiste näkyy edellisessä kuvassa pienenä haarana etusormeni kohdalla.

Lisää kerros multaa taimien päälle ja kostuta multa jälleen hyvin suihkepullolla.

Kostuta myös hieman sanomalehteä ja taita se mullan päälle. Näin saat pohjan purjorullalle.

Sitten vain rullailemaan. Älä tiivistä tai kiristä rullaa vaan jätä se hieman löyhäksi.

Solmi lopuksi naru ympärille, niin rulla pysyy kasassa.

Rullaan mahtuu reilu 20 purjon taimea, mutta toki voit tehdä pienempiä tai suurempiakin rullia :)

sunnuntai 26. maaliskuuta 2017

Taimikasvatus pohdintoja

varsisellerit
Helmikuun lopulla kylvämäni pikkuiset varsisellerin alut ovat jo terhakkaita sanomalehtiruukuissa. Ensi viikolla kylvövuorossa ovat purjosipuli "Hannibal" ja pensastomaatti "Red Alert", kunhan kuu on taas oikeassa asennossa :)









purjo ja varsiselleri viime syksynä
Purjo ja varsiselleri olivat ihan uudet tuttavuudet vuosi sitten. Varsisellereiden kanssa tulin hyvin juttuun, mutta toivon oppineeni viime vuodesta jotain purjon suhteen. Pienen pienet purjot näyttivät olevan räkättien suosikkeja, joten niitä täytyy jotenkin suojata jottei linnut pääse niitä maasta nyppimään.


Red Alert
Tänä vuonna aion kasvattaa tomaatit itse. Olen saanut taimia aikaisempina vuosina, mutta satoa en ole juurikaan niistä saanut. Nyt aion ryhdistäytyä tässä asiassa.. Lähinnä ongelmaksi on muodostunut olosuhteet. Minulla ei ole kasvihuonetta, joten tomaatit ovat avomaalla. Lisäksi viljelykseni ovat kesämökillä jonne ei aina pääse vaikka haluaisi. Joten etenkin kasteluongelma on ratkaistava. Mikään pieni altakastelu ruukku ei riitä, koska tomaatit ovat varsinaisia juomareita.. Onneksi tässä on vielä aikaa kehitellä ideaa. Jaan teille ratkaisun ongelmaan kunhan olen sen keksinyt :) Ja toki saa antaa vinkkiä jos jollain jo tiedossa toimiva systeemi. Otan ilolla ideat vastaan :)

torstai 23. helmikuuta 2017

Malttamattomana odottava

siemeniä hyötykasviyhdistykseltä
Enää ei tarvitse kauaa odotella, kun saa kylvää ensimmäiset esikasvatusta tarvitsevat siemenet. Ihanaa!!! Siitä se kevään ja kesän odotus sitten alkaa. Muutamia uusia otin ihan testimielessä, mutta suurin osa on jo ennestään tuttuja ja hyväksi havaittuja.

Kohta on taas kynnen aluset mullassa :)

lauantai 28. tammikuuta 2017

Lämpöpenkin/ kohopenkin perustaminen

Nyt kun kevät alkaa lähestymään, niin ajattelin jakaa teille ohjeen lämpöpenkin tekoon. Penkin voi tehdä joko syksyllä tai heti aikaisin keväällä kun maa on sulanut.

Penkki toimii 5 vuotta, jonka jälkeen kannattaa penkki tyhjentää mullasta ja koota kerrokset uudelleen. Tietenkään penkkiä ei ole pakko myllätä uudelleen, mutta lämpöpenkin ominaisuudet heikkenevät ja ravinteet loppuvat.

Mikäli maaperä on kovin savista on kohopenkki oiva ratkaisu. Se myöskin helpottaa viljelysten hoitoa, kun ei tarvitse kyykkiä maan rajassa. Lisäksi se pidentää kasvukautta verrattuna avomaahan.

  
Valitse aurinkoinen/ puolivarjoinen paikka ja kaiva etelä-pohjois suuntaan 25 cm syvyydeltä maata pois. Leveys kannattaa mitoittaa niin että pääset hoitamaan penkkiä helposti esim. 100-120 cm leveyttä. Voit tehdä penkille reunat tässä tai seuraavassa vaiheessa. Itse käytin reunojen tekoon vanhoja hieman jo pehmenneitä saunan hirsiä.

Täytä kaivamasi monttu risuilla ja oksan pätkillä. Voit käyttää seassa hieman pehmennyttä puhdasta puutavaraakin. Risukerros nousee hieman maarajaa ylemmäs. Polje risut tiiviiksi kerrokseksi. Tiivistys vähentää penkin painumista ensimmäisen vuoden aikana. Risuja menee yllättävän paljon. Mikäli mahdollista, suosi lehtipuuta havupuun sijaan.


Lado risukerroksen päälle kaivamasi turvepaakut niin, että paakuissa juuret ovat ylöspäin.

Seuraavaksi lisätään lantaa suunnilleen 5 cm paksu kerros. Lannan ei tarvitse olla valmiiksi palanutta. Lannan päälle puutarhasta hyödynnetään haravointijätteet, kuten lehdet ja kuiva heinä. Haravointijätettä tulee 10-15 cm paksu kerros.

Haravointijätteen päälle laitetaan kerros kompostia. Kompostia olisi hyvä olla 5 cm vahvuinen kerros.

Kompostin päälle laitetaan multaa 10-15 cm, johon kasvit istutetaan/ kylvetään. Älä sekoita kompostia mullan sekaan, juuret kyllä löytävät ravinteisiin.

Kohopenkkiin voi kylvää aiemmin kuin avomaalle, joka antaa lisäaikaa pitkän kasvukauden vaativille kasveille. Vielä kun kylvökset suojaa harsolla, niin vaaraa paleltumisesta ei ole.

Kylvöksien muodoilla on hauska hassutella.

Kahden vuoden kokemuksella voin sanoa että, tämä toimii vaikkei viime kesät olekaan olleet viljelysten kannalta otollisimmat.




Hyviä ja satoisia viljelyhetkiä.
Suosittelen kaikille lämmöllä lämpöpenkkiä :)