Näytetään tekstit, joissa on tunniste lämpöpenkki. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste lämpöpenkki. Näytä kaikki tekstit

lauantai 28. tammikuuta 2017

Lämpöpenkin/ kohopenkin perustaminen

Nyt kun kevät alkaa lähestymään, niin ajattelin jakaa teille ohjeen lämpöpenkin tekoon. Penkin voi tehdä joko syksyllä tai heti aikaisin keväällä kun maa on sulanut.

Penkki toimii 5 vuotta, jonka jälkeen kannattaa penkki tyhjentää mullasta ja koota kerrokset uudelleen. Tietenkään penkkiä ei ole pakko myllätä uudelleen, mutta lämpöpenkin ominaisuudet heikkenevät ja ravinteet loppuvat.

Mikäli maaperä on kovin savista on kohopenkki oiva ratkaisu. Se myöskin helpottaa viljelysten hoitoa, kun ei tarvitse kyykkiä maan rajassa. Lisäksi se pidentää kasvukautta verrattuna avomaahan.

  
Valitse aurinkoinen/ puolivarjoinen paikka ja kaiva etelä-pohjois suuntaan 25 cm syvyydeltä maata pois. Leveys kannattaa mitoittaa niin että pääset hoitamaan penkkiä helposti esim. 100-120 cm leveyttä. Voit tehdä penkille reunat tässä tai seuraavassa vaiheessa. Itse käytin reunojen tekoon vanhoja hieman jo pehmenneitä saunan hirsiä.

Täytä kaivamasi monttu risuilla ja oksan pätkillä. Voit käyttää seassa hieman pehmennyttä puhdasta puutavaraakin. Risukerros nousee hieman maarajaa ylemmäs. Polje risut tiiviiksi kerrokseksi. Tiivistys vähentää penkin painumista ensimmäisen vuoden aikana. Risuja menee yllättävän paljon. Mikäli mahdollista, suosi lehtipuuta havupuun sijaan.


Lado risukerroksen päälle kaivamasi turvepaakut niin, että paakuissa juuret ovat ylöspäin.

Seuraavaksi lisätään lantaa suunnilleen 5 cm paksu kerros. Lannan ei tarvitse olla valmiiksi palanutta. Lannan päälle puutarhasta hyödynnetään haravointijätteet, kuten lehdet ja kuiva heinä. Haravointijätettä tulee 10-15 cm paksu kerros.

Haravointijätteen päälle laitetaan kerros kompostia. Kompostia olisi hyvä olla 5 cm vahvuinen kerros.

Kompostin päälle laitetaan multaa 10-15 cm, johon kasvit istutetaan/ kylvetään. Älä sekoita kompostia mullan sekaan, juuret kyllä löytävät ravinteisiin.

Kohopenkkiin voi kylvää aiemmin kuin avomaalle, joka antaa lisäaikaa pitkän kasvukauden vaativille kasveille. Vielä kun kylvökset suojaa harsolla, niin vaaraa paleltumisesta ei ole.

Kylvöksien muodoilla on hauska hassutella.

Kahden vuoden kokemuksella voin sanoa että, tämä toimii vaikkei viime kesät olekaan olleet viljelysten kannalta otollisimmat.




Hyviä ja satoisia viljelyhetkiä.
Suosittelen kaikille lämmöllä lämpöpenkkiä :)