Jotkin perintöjuuret saattavat olla yli 100 vuotiaita.
Mikäli et ole
niin onnekas, että olisit saanut käsiisi vanhan ihanan juuren, niin
tällä ohjeella onnistut :)
Tarvitset:
-1 viipale hapanta ruisleipää, jossa ei ole käytetty hiivaa ja lisäaineita
-3 dl vettä
-3 dl puolikarkeita ruisjauhoja
Poista ruisleipä viipaleen kovat reunat ja murenna leipäviipale astiaan.
Kaada astiaan vesi ja ja sekoita sekaan ruisjauhot.
Peitä astia kannella, mutta älä sulje sitä ilmatiiviisti. Juuren pitää saada hengittää.
Juuren annetaan käydä vähintään vuorokauden huoneenlämmössä. Valmis juuri tuoksuu happamalle ja kuplii.
Leipäviipaleet ovat suurimmalta osalta hajonneet ja sekoittuneet juureen, mutta mikäli seassa on vielä paloja niin nouki ne pois.
Nyt juuri on valmista käytettäväksi leivontaan. Juuri sekä sen ominaisuudet senkun paranevat mitä ahkerammin sitä käytetään.
Säästä juurta aina seuraavaa leivontakertaa varten, näin sinun ei tarvitse tehdä juuri kuin kerran.
Juuri säilyy mainiosti pakastettuna.
sunnuntai 29. tammikuuta 2017
lauantai 28. tammikuuta 2017
Lämpöpenkin/ kohopenkin perustaminen
Nyt kun kevät alkaa lähestymään, niin ajattelin jakaa teille
ohjeen lämpöpenkin tekoon. Penkin voi tehdä joko syksyllä tai heti aikaisin
keväällä kun maa on sulanut.
Penkki toimii 5 vuotta, jonka jälkeen kannattaa penkki tyhjentää mullasta ja koota kerrokset uudelleen. Tietenkään penkkiä ei ole pakko myllätä uudelleen, mutta lämpöpenkin ominaisuudet heikkenevät ja ravinteet loppuvat.
Mikäli maaperä on kovin savista on kohopenkki oiva ratkaisu.
Se myöskin helpottaa viljelysten hoitoa, kun ei tarvitse kyykkiä maan rajassa. Lisäksi se pidentää kasvukautta verrattuna avomaahan.
Valitse aurinkoinen/ puolivarjoinen paikka ja kaiva etelä-pohjois suuntaan 25 cm syvyydeltä maata pois.
Leveys kannattaa mitoittaa niin että pääset hoitamaan penkkiä helposti esim.
100-120 cm
leveyttä. Voit tehdä penkille reunat tässä tai seuraavassa vaiheessa. Itse käytin reunojen tekoon vanhoja hieman jo pehmenneitä saunan hirsiä.
Täytä
kaivamasi monttu risuilla ja oksan pätkillä. Voit käyttää seassa hieman pehmennyttä puhdasta puutavaraakin. Risukerros nousee hieman maarajaa ylemmäs. Polje risut tiiviiksi
kerrokseksi. Tiivistys vähentää penkin painumista ensimmäisen vuoden
aikana. Risuja menee yllättävän paljon. Mikäli mahdollista, suosi lehtipuuta havupuun sijaan.
Lado risukerroksen päälle kaivamasi turvepaakut niin, että paakuissa juuret ovat ylöspäin.
Seuraavaksi lisätään lantaa suunnilleen 5 cm paksu kerros. Lannan ei tarvitse olla valmiiksi palanutta. Lannan päälle puutarhasta hyödynnetään haravointijätteet, kuten lehdet ja kuiva heinä. Haravointijätettä tulee 10-15 cm paksu kerros.
Haravointijätteen päälle laitetaan kerros kompostia. Kompostia olisi hyvä olla 5 cm vahvuinen kerros.
Kompostin päälle laitetaan multaa 10-15 cm, johon kasvit istutetaan/ kylvetään. Älä sekoita kompostia mullan sekaan, juuret kyllä löytävät ravinteisiin.
Kohopenkkiin voi kylvää aiemmin kuin avomaalle, joka antaa lisäaikaa pitkän kasvukauden vaativille kasveille. Vielä kun kylvökset suojaa harsolla, niin vaaraa paleltumisesta ei ole.
Kylvöksien muodoilla on hauska hassutella.
Kahden vuoden kokemuksella voin sanoa että, tämä toimii vaikkei viime kesät olekaan olleet viljelysten kannalta otollisimmat.
Hyviä ja satoisia viljelyhetkiä.
Suosittelen kaikille lämmöllä lämpöpenkkiä :)
sunnuntai 22. tammikuuta 2017
Värikäs tilkkusohva
Ystäväni pelasti sohvan, joka olisi joutunut muuten kaatopaikalle. Hän halusi sohvasta sellaisen jota ei olisi kellään muulla. Tuumasta toimeen ja kaiveltiin tilkkulaatikosta kankaita joita hän halusi sohvaan käytettävän.. Lopputulos oli hauskin sohva ikinä, ihana väripilkku, päivien piristäjä ja samanlaista ei varmasti ole kellään!
Väriä elämään ihmiset hyvät, tätä ei voi hymyilemättä katsoa :)
Väriä elämään ihmiset hyvät, tätä ei voi hymyilemättä katsoa :)
lauantai 21. tammikuuta 2017
Balleriinasukat kukonaskelein
Yksi parhaimmista ostoista tänä talvena oli Tiina Kaarelan Puikkomaisterin Sukkakirja. Täynnä ihania ohjeita, joista yksi malli löysi tiensä pukinkonttiinkin.
Kirjasta oli ihan pakko tehdä Liisa/ Coco sukat ja tai siis sovelsin näitä kumpaakin ohjetta yhdistelemällä niistä mieleiset sukat. Isotöiset, mutta "salonkikelpoiset", enpä ole ennen tehnyt sukkia tasoneuleena. Tässä lopputulos :)
Kirjasta oli ihan pakko tehdä Liisa/ Coco sukat ja tai siis sovelsin näitä kumpaakin ohjetta yhdistelemällä niistä mieleiset sukat. Isotöiset, mutta "salonkikelpoiset", enpä ole ennen tehnyt sukkia tasoneuleena. Tässä lopputulos :)
Blogin aloitus
Kaikkea hupsua sitä ihminen saakin päähänsä, kuten blogin pitämisen :)
Mutta miksipä en jakaisi tekemisiäni ja touhuilujani, ohjeita ja vinkkejä. Nyt minulla on neuloosi päällä. Kunhan kevät aurinko alkaa kunnolla lämmittämään neuloosi vaihtuu viljelyksiin ja muuhun pihapuuhailuun.
Toivottavasti blogistani on iloa ja hyötyä muillekin :)
Mutta miksipä en jakaisi tekemisiäni ja touhuilujani, ohjeita ja vinkkejä. Nyt minulla on neuloosi päällä. Kunhan kevät aurinko alkaa kunnolla lämmittämään neuloosi vaihtuu viljelyksiin ja muuhun pihapuuhailuun.
Toivottavasti blogistani on iloa ja hyötyä muillekin :)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)












